PODSTAWY KRYSTALOGRAFII Kryształ - ciało o prawidłowej budowie wewnętrznej, fizycznie i chemicznie jednorodne, anizotropowe, mające wszystkie właściwości fizyczne jednakowe w kierunkach równoległych oraz w kierunkach nierównoległych związanych symetrią. Sieć przestrzenna -
odpowiada ona za prawidłową budowę wewnętrzną kryształu, na sieć przestrzenną
składają się: Najprostszym elementem, dzięki któremu możemy odtworzyć całą sieć przestrzenna jest komórka elementarna, która posiada węzły tylko w narożach. __________________________________________________________ Krystalografia geometryczna PRAWO STAŁOŚCI KĄTÓW PRAWO PASÓW (prawo Weiss'a) Czworościan zasadniczy Jest to najmniejsza figura przestrzenna, która ograniczają 4 ściany. Trzy z nich przecinają się dając nam 3 krawędzie - osie krystalograficzne, czwarta ściana zamyka figura - to ściana jednostkowa. Na każdej osi odcina ona charakterystyczne odcinki - OH na osi X, OK na osi Y i OL na osi Z. taki wielościan nazywany jest właśnie czworościanem zasadniczym.
Osie XYZ to osie układu współrzędnych, przecinają się w jednym punkcie - O - początku układu współrzędnych. Kąty między osiami krystalograficznymi oznacza się literami grackiego alfabetu: a- kąt między osiami Y i Z; b - kąt między osiami X i Z; g - kąt między osiami X i Y. Odcinki na osiach oznacza się małymi literami: OH - a, OK - b, OL - c. Stosunek tych odcinków nazywamy stosunkiem osiowym, który wraz z kątami a, b i g określa kształt czworościanu zasadniczego.
PRAWO WYMIERNYCH WSKAŹNIKÓW _____________________________ Rzut stereograficzny Rzut stereograficzny ma na celu
przedstawienie geometrii kryształu (bryły) na płaszczyźnie. Polega to na
stworzeniu najpierw obrazu sferycznego. Powstaje w ten sposób, że wyprowadzamy
proste ze środka kuli, w którym umieszczony jest kryształ, tak by prosta
przebijała ścianę kryształu prostopadle. Prosta taka przebija także powierzchnię
kuli (sfery) i ten punkt przebicia jest biegunem ściany. Zbiór wszystkich
biegunów ścian kryształu na sferze nazywamy obrazem sferycznym. Kolejnym krokiem
jest zrzutowanie obrazu sferycznego na płaszczyznę. Aby znaleźć biegun ściany na
płaszczyźnie, należy biegun na sferze połączyć z przeciwległym punktem wzrokowym
- jest nim punkt przebicia prostej prostopadłej do płaszczyzny rzutu (może być
punkt wzrokowy dolny i górny). Odcinek który połączy biegun na sferze i punkt
wzrokowy przebija nam powierzchnię płaszczyzny rzutu i właśnie ten punkt jest
biegunem ściany w rzucie stereograficznym. Nasz rzut stereograficzny będzie miał
postać okręgu wraz z zaznaczonymi biegunami ścian. Okrąg w rzucie jest
przebiciem kuli przez płaszczyznę rzutu - to tzw. koło projekcji. Punkty na
rzucie oznacza się w sposób taki, że jeśli biegun ściany znajduje się na półkuli
pod płaszczyzną rzutu to zaznaczamy go krzyżykiem, a jeśli na półkuli nad
płaszczyzną rzutu, to zaznaczamy go kółkiem. Obrazem płaszczyzny w rzucie jest
prosta lub łuk, w zależności jak nachylona jest płaszczyzna w stosunku do
płaszczyzny rzutu (płaszczyzna prostopadła będzie w rzucie linią prostą, a
nachylona będzie łukiem). _________________________________________ Symetria Elementy symetrii: Płaszczyzna symetrii
- jest to płaszczyzna która dzieli kryształ na dwie jednakowe połówki mające się
do siebie tak jak lustrzane odbicie. W rzucie stereograficznym płaszczyznę
symetrii oznaczamy jako linię podwójną; powoduje ona to, że jeśli po jednej
stronie płaszczyzny s. mamy biegun ściany, to musi się on znaleźć po drugiej
stronie płaszczyzny s. w takiej samej odległości od niej. Oś symetrii - jest to taka
prosta, gdy kryształ zostanie obrócony wokół niej o 360o to powtórzy
się (przechodzi sam siebie) on tyle razy ile wynosi krotność osi. Oś polarna (biegunowa) -
oś, która łączy odmienne elementy budowy kryształu (np. krawędź i ścianę). Oś dwubiegunowa - łączy ona te same elementy budowy kryształu.
Oś inwersyjna - jest to połączenie działania osi symetrii i środka symetrii. Oznaczenia w symbolice Grotha i Hermanna-Mauguina. Klasy symetrii Wszystkie elementy symetrii można łączyć na różne sposoby i w ten sposób wyprowadzono 32 kombinacje, czyli klasy symetrii. Każdy minerał w danej klasie symetrii ma identyczne elementy symetrii jak inne minerały z tej klasy. W każdej klasie istnieją postacie proste - jest ich 7 dla każdej klasy. Postacią prostą nazywamy zespół ścian będących symetrycznym powtórzeniem jednej ściany za pomocą elementów symetrii danej klasy symetrii. |
||||||||||||||
UKŁADY KRYSTALOGRAFICZNE
IIIo Klasa czworościanu rombowego | symbol: 222 , [3L2] - 3 osie symetrii dwukrotne, zgodne z osiami krystalograficznymi IVo Klasa piramidy rombowej | symbol: mm , [2PLp2] - 2 płaszczyzny symetrii prostopadłe do siebie,
równoległe do osi Z Vo Klasa podwójnej piramidy rombowej | symbol: mmm , [3P3L2C] - 3 płaszczyzny symetrii, zgodne z osiami
krystalograficznymi _____________________________________________________________
IIIo Klasa sfenoidu jednoskośnego | symbol: 2 , [Lp2] - oś symetrii dwukrotna zgodna z osią Y IVo Klasa daszka jednoskośnego | symbol: m , [P] - płaszczyzna symetrii prostopadła do osi Y Vo Klasa słupa jednoskośnego | symbol: 2/m , [PL2C] - płaszczyzna symetrii do osi Y _____________________________________________________________
Io Klasa jednościanu | symbol: 1 , [-] - brak elementów symetrii IIo Klasa dwuścianu | symbol: 1 , [C] - środek symetrii _____________________________________________________________
Io Klasa piramidy trygonalnej | symbol: 3 , [Lp3] - oś symetrii trójkrotna biegunowa, zgodna z osią Z IIo Klasa romboedru | symbol: 3 , [Lp3] - oś trójkrotna inwersyjna (oś trójkrotna + środek symetrii), zgodna z osią Z IIIo Klasa trapezoedru trygonalnego | symbol: 32 , [L3 3Lp2] - oś trójkrotna, zgodna z osią Z IVo Klasa piramidy dytrygonalnej | symbol: 3m , [3PLp3] - oś trójkrotna, zgodna z osią Z Vo Klasa skalenoedru dytrygonalnego | symbol: 32m , [3PL3 3L2C] - oś trójkrotna, zgodna z osią Z _____________________________________________________________
Io Klasa piramidy tetragonalnej | symbol: 4 , [Lp4] - oś czterokrotna biegunowa, zgodna z osią Z IIo Klasa podwójnej piramidy tetragonalnej | symbol: 4/m , [PL4C] - oś czterokrotna, zgodna z osią Z IIIo Klasa trapezoedru tetragonalnego | symbol: 42 , [L4PL2] - oś czterokrotna, zgodna z osią Z IVo Klasa piramidy dytetragonalnej | symbol: 4mm , [4PLp4] - oś czterokrotna biegunowa, zgodna z osią Z Vo Klasa podwójnej piramidy dytetragonalnej | symbol: 4/mmm , [5PL44L2C] - oś czterokrotna, zgodna z osią Z Iao Klasa czworościanu tetragonalnego | symbol: 4 , [L2] - oś czterokrotna inwersyjna IIIao Klasa skalenoedru tetragonalnego | symbol: 42m , [2P3L3] - oś czterokrotna inwersyjna _____________________________________________________________
_____________________________________________________________
-- Oznaczenia w symbolice Grotha i Hermanna-Mauguina. |
||||||||||||||